pátek 20. července 2012

Vnější cíle (Nová Země - Eckhart Tolle)

Podle jedné z anket skoro čtvrtina lidí co hlasovali ještě nečetli žádnou knížku od Eckharta, ale chystají se... Když člověk sleduje nějaký video seminář od Eckharta Tolle, může mít pocit, že konečně našel ten kousek skládanky, který mu chyběl k plnějšímu pochopení... Pravda ale je, že všechno je už v těch knížkách (a mnohem víc)... Další jejich výhoda je, že je můžete číst často kolikrát chcete a pořád vám jejich obsah připadá nový a neokoukaný. Při každém dalším čtení tam navíc najdete něco, co jste tam předtím neviděli... Takže jenom jsem chtěl říct, že jestli někdo čeká, že se z videí dozví něco, co by si nepřečetl v knížce, tak to není úplně pravda...

Ty knížky rozhodně doporučuju všem, kdo se zajímají o pana Tolle, nicméně né úplně všichni jsou tomu otevření. (Předminulé Vánoce jsem tátovy dal pod stromeček Tolleonu první knihu, on ji otevřel... a po chvíli si pro sebe řekl: "To jsou kydy...", zavřel a myslím, že už nikdy neotevřel...) Ale sem chodí lidé, kteří se o Tollea zajímají, takže snad v poho ;)

Rozhodl jsem se, že sem občas hodím nějakou zajímavou pasáž z jedné z knih. Dneska to bude z knížky Nová Země a téma se týká stanovování a dosahování cílů (str. 217-218), i když nadpis podkapitoly je "nadšení":


       Když to shrneme, radost z vykonávané činnosti ve spojení s vizí nebo cílem vytváří nadšení. Ale i když máte nějaký cíl, musí zůstat přítomná činnost vaším hlavním zájmem, jinak ztratíte spojení s vnitřním smyslem vesmíru. Ujistěte se, že váš cíl nebo vize nejsou jen nafouknutým obrazem sebe sama, a tudíž skrytou formou ega, což touha stát se filmovou hvězdou, slavným spisovatelem nebo bohatým podnikatelem zcela určitě je. Vaším cílem by také nemělo být něco vlastnit - rezidenci s výhledem na moře, vlastní firmu nebo deset milionů dolarů v bance. Nafouknutý obraz sebe sama i představa, že něco vlastníte, jsou jen statické cíle, které vás příliš neposílí. Snažte se, aby vaše cíle byly dynamické, aby se týkaly činnosti, jíž se zabýváte a která vás spojuje s ostatními lidmi i s celkem. Místo abyste si představovali, že budete slavným umělcem nebo úspěšným spisovatelem, snažte se raději svou prací inspirovat a obohatit co nejvíc lidí. Vnímejte sami sebe jako bránu, skrze kterou proudí energie z neviditelného Zdroje veškerého života ve prospěch všech.
       Váš cíl nebo vize se tak stanou realitou, prozatím jen ve vašem nitru, na úrovni myšlenek a pocitů. Nadšení je síla, která dokáže přenést vaši vizi do hmotného světa. Tak lze využívat mysl tvůrčím způsobem, bez jakéhokoliv chtění. Zhmotnit můžete jen to, co už máte, ne to, co chcete. K tomu se sice můžete dopracovat tvrdou prací plnou stresu, ale to není cesta nové země. Už Ježíš mluvil o tvůrčím využití mysli a vědomé manifestaci forem, když říkal: „Věřte, že všechno, oč v modlitbě prosíte, je vám dáno a budete to mít.“


5 komentářů:

  1. Z Tolleho videí mám bližší dojem než z knihy, ale ke knize se můžu zase vracet, takže každé má svoje výhody.
    S tím obdarováváním mám podobnou zkušenost, knihu "Síla přítomného okamžiku" jsem věnovala na jaře sestře a přijetí velmi velmi vlažné. No, říkám si - jestli je kniha usazená někde v knihovně, má šanci být po čase znovuobjevena :-))
    Knihu "Nová Země" jsem pořídila sobě, ale jsem na začátku, takže moc děkuji za úryvek (alespoň vím, co mne čeká :-) )

    OdpovědětVymazat
  2. Mam 4 jeho knihy a jak rikas - muzu to otevrit kdekoli a kolikrat prectu treba jen jednu vetu a knihu odlozim - je to uzasna magie :) Jak je to napsano na obalu - Staci plne prijmout tento okamzik - nekdy prave ani knihu neotviram.
    Taky jsem se ji snazil predstavit rodicum bez uspechu. Co vsak je krasny, ze muj starsi bracha se dostal na stejnou vlnu a ted je jedinej clovek s kterym se muzu otevrene bavit. - jedinej siroko daleko.
    Na kazdy video Eckharta se tesim. I kdyz je vse napsano v knihach, tak citim, jak pri kazdem jeho videu se vic oteviram - vic si uvedomuju. Protoze je to vazne o tom, byt casteji a casteji pritomny a ty videa mi hodne davaj.
    Diky Jarda

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem před pár lety prožíval dost těžké životní období, tak mi Tolle a jeho knihy dost pomohly a vlastně mi v určitém smyslu otevřely oči. Nicméně po čase jsem zjistil že u mě je ten efekt jen dočasný a že jsem se v myšlení vrátil zpět do starých kolejí. U Tolleho mi chyběla přesná metodika nebo praktický plán jak krok za krokem změnit svůj přístup k životu. A tak jsem začal číst další knihy, především o buddhismu, a k mému překvapení jsem zjistil že je v nich v podstatě vše o čem Tolle píše, a navíc i přesná metodická praxe kterou jsem právě tak potřeboval. Takže pokud by někdo měl stejný problém jako já, doporučuji rozšířit svoje poznání tímto směrem.
    Malá ukázka z knihy Jádro buddhistické meditace od Nyanaponika Théry, která vyšla už v roce 1962. Možná vám to něco připomene. :)

    "Prostá pozornost se zaměřuje pouze na přítomnost. Učí tomu, nač už tak mnozí z nás zapomněli, totiž žít s plným uvědoměním zde a nyní. Učí nás čelit přítomnosti, aniž bychom se jí pokoušeli uniknout v myšlenkách do minulosti či budoucnosti. Pro průměrné lidské vědomí nemohou být minulost a budoucnost předmětem pozorování, ale pouze přemýšlení. A v obyčejném životě jsou jen zřídkakdy objektem vpravdě moudrých úvah, nýbrž většinou jen snů v bdělém stavu a marnivých představ, které jsou hlavními nepřáteli správného uvědomění, správného chápání i správného konání. Prostá pozornost zůstává věrna svému pozorovacímu úkolu a zaznamenává klidně a bez ulpívání neustálý chod času; klidně vyčkává, až se jí budoucí děje objeví před zrakem, aby se tím proměnily v přítomné události a hned zase zmizely do minulosti. Jak mnoho energie vyplýtváme neužitečným přemítáním o minulosti - planým toužením po zašlých dnech, marnou lítostí, žalem, nesmyslným tlacháním anebo myšlenkovým přemíláním všech těch minulých banálností! Většina myšlenek, obírajících se budoucností, je také bezpodstatná; marné naděje, fantastické plány a prázdné sny, nepodložené obavy a zbytečné starosti. To vše je opět příčinou žalů a zklamání, jímž se bylo možno vyhnout a které prostá pozornost dokáže vymýtit."

    OdpovědětVymazat
  4. V Ekhartových knihách může být vše, jsou skvělé. Každý z nás má však jinak nastavené vnímání a určité formy sdělení jsou pro něho silnější než jiné. Když jsem se setkala s Ekhartovými videi, to, co působilo nejvíc, byly ty jeho chvíle mlčení. Můžete pozorovat ty jeho přestávky mezi myšlenkami. Ta hloubka a ten prostor. Můžete je pozorovat. Když jsou dva lidé naladěni na přítomný okamžik, dochází mezi nimi k přenosu informací i na úrovni beze slov. Beze slov a bez desinterpretací. To mi kniha nezprostředkuje. Takže díky za ta videa a jejich překlady :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak teď jsem koupila příteli Novou zemi,už jsem půl přečetla a jdu si ji koupit pro sebe.Knih na tuto tématiku jsem už přečetla hodně a tady mě zaujalo,že(tedy alespoŇ pro mne) je zde metodika dost jasně popsaná.Je tam hodně témat,se kterými se potýkáme(vztah s dětmi,s rodiči,v práci).Jsem zvědavá na praktický dopad knihy v životě,také ji ještě nemám přečtenou celou,ale řekla bych,když se zamyslím zpětně,že funguje.Měla jsem během života tři drobné autonehody ne mou vinou a opravdu jsem v té chvíli nebyla přítomna a byla ve stresu a v negativní energii.V práci se mi začalo dobře dařit,když jsem se konečně naučila ji dělat v klidu,pozornosti a přítomném okamžiku a přestala se stresovat,jak mě který klient bude hodnotit,jestli jsem to opravdu provedla dobře,jestli jsem neměla postupovat jinak a nevěřila si.V životě jsem vždy dostala,to co jsem si přála a vždy nedostala nebo přišla o to,na čem jsem lpěla.Funguje to,ale není to tak lehké převést do praxe.Ale děkuji Bohu,že vím.

    OdpovědětVymazat